Ένα μαρτυρικό Γολγοθά ανεβαίνουν στα σχολεία της Κύπρου οι μετανάστες μαθητές, οι οποίοι καθημερινώς έρχονται αντιμέτωποι με την ξενοφοβία, τον ρατσισμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Σε πολλές περιπτώσεις, οι αλλοδαποί μαθητές υπόκεινται σε λεκτικές, αλλά και σωματικές επιθέσεις από Κύπριους μαθητές λόγω της διαφορετικότητάς τους. Η πιο ευαίσθητη ομάδα των μεταναστών μαθητών είναι οι νεαρές μετανάστριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επισημαίνει το Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου, το οποίο πραγματοποίησε πρόσφατα έρευνα γι' αυτήν τη συγκεκριμένη ομάδα, με στόχο την εκτίμηση του προβλήματος και την εξεύρεση τρόπων αντιμετώπισής του.
Θύματα ρατσισμού
«Πολλές φορές η βία που αντιμετωπίζουν οι νεαρές μετανάστριες συσχετίζεται με ρατσιστικά και έμφυλα στερεότυπα και κατηγοριοποιήσεις που υπάρχουν στη χώρα υποδοχής και που πολύ συχνά συνδέονται με τους περιορισμούς που τίθενται από τα επίσημα μεταναστευτικά καθεστώτα/τρόπους εισδοχής στην Κύπρο», αναφέρεται στην έρευνα. Ενδεικτικές της αντιμετώπισης της οποίας τυγχάνουν οι νεαρές μετανάστριες στα σχολεία, είναι ίδιες οι μαρτυρίες τους.
*Μαθήτρια με καταγωγή από Πόντο: «Δεν μπορώ να απαντήσω στις βρισιές γιατί θα μου κάνουν χειρότερα… Νιώθεις ξένη σ’ αυτήν τη χώρα».
*Μαθήτρια από Φιλιππίνες: «Οι συμμαθήτριές μου με διέταζαν να φεύγω από την τάξη και να πηγαίνω στην καντίνα για να τους φέρνω φαΐ, ή να τους κουβαλώ την τσάντα τους. Εγώ τους άκουγα για να μη μου πουν τίποτα κακό».
Αρκετές μετανάστριες μαθήτριες στιγματίζονται ως «παλιοκόριτσα» αποκλειστικά και μόνο λόγω καταγωγής.
*Μαθήτρια από Ρουμανία: «Οι συμμαθητές μου και οι καθηγητές με ρωτάνε από πού είσαι και τι δουλειά κάνει η μάμα σου; Αλλά εμένα δεν μου αρέσουν αυτές οι ερωτήσεις, γιατί ξέρω ότι έχουν μιαν άσχημη εντύπωση για τις κοπέλες από τη χώρα μου».
Έλλειψη πολιτικής
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νεαρές μετανάστριες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε συνάρτηση με τα ευρήματα της έρευνας του Μεσογειακού Ινστιτούτου Μελετών Κοινωνικού Φύλου για το θέμα αυτό, συζήτησε χθες η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας. Το σχετικό θέμα ενέγραψαν από κοινού ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νίκος Τορναρίτης και η βουλευτής του ΔΗΣΥ Στέλλα Κυριακίδου. «Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι πρέπει το κράτος να εφαρμόσει μια συγκροτημένη μεταναστευτική πολιτική, η οποία να αρχίζει από το δημόσιο σχολείο. Είναι ένα ζητούμενο το οποίο, αν δεν εφαρμοστεί στην πράξη, θα γεννήσει πάρα πολλά προβλήματα, εκφοβισμό στο σχολείο, ρατσισμό στο σχολείο», δήλωσε μετά το πέρας της συνεδρίας ο Πρόεδρος της Επιτροπής.
Ο κ. Τορναρίτης ανέφερε ότι δεν υπάρχει ουσιαστική πολιτική ένταξης των παιδιών των μεταναστών στη σχολική μονάδα, αλλά ούτε και ουσιαστική πολιτική εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, και διερωτήθηκε «πώς είναι δυνατόν ένας μαθητής απ' οπουδήποτε και αν κατάγεται να πηγαίνει από τη μια τάξη στην άλλη, χωρίς να γνωρίζει στοιχειώδη ελληνικά;».
Επιπλέον, τόνισε ότι πρόκειται για ένα θέμα που δεν χρήζει κομματικής αντιπαράθεσης και ως εκ τούτου «θα πρέπει υπάρξει ομόφωνη απόφαση σε εθνικό επίπεδο. Το πώς χειριζόμαστε τους μετανάστες αποτελεί θέμα εθνικής πολιτικής», είπε. Σημείωσε, ακόμη, πως δεν είναι δυνατό να συνεχιστεί η «γκετοποίηση» των παιδιών των μεταναστών και να οδηγούνται αυτά τα παιδιά στο περιθώριο. «Πρέπει να εφαρμόσουμε στην πράξη και στην τάξη μεταναστευτική πολιτική», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, απεκάλυψε στην Επιτροπή Παιδείας ότι παρόλο που 31 εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν φέτος το πρόγραμμα επιμόρφωσης για αλλόγλωσσους μαθητές, αρκετοί από αυτούς διορίστηκαν σε άλλα πόστα και οι θέσεις για τις οποίες αρχικά προορίζονταν δόθηκαν σε εκπαιδευτικούς που δεν παρακολούθησαν το πρόγραμμα.
Παρίσταναν τους μαθητές με ψεύτικα χαρτιά
ΑΚΟΥΣΤΗΚΕ και αυτό κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίας της Επιτροπής Παιδείας. Αριθμός Νιγηριανών εισήχθησαν πέρσι σε Λύκειο, μετά από εντολή του Γραφείου Ευημερίας, το οποίο ενέκρινε τις αιτήσεις τους για πολιτικό άσυλο. Οι Νιγηριανοί μετά από λίγο καιρό εξαφανίστηκαν από το σχολείο. Ο λόγος εξαφάνισής τους, όπως αποδείχτηκε, ήταν επειδή οι ταυτότητές τους ήταν ψεύτικες και η πραγματική ηλικία τους ήταν 25 ετών και όχι 17, όπως έλεγαν τα χαρτιά τους.
πηγη:
http://www.sigmalive.com/simerini/news/local/429373